27. lokakuuta 2016

FLORES. Paratiisisaari.

(Ei nyt ihan enää Flores, sillä tämä mesta oli Timorin-saaren eteläkärjessä. Mutta siis samaa reissua edelleen.)


Meillä oli vielä puolitoista viikkoa lomaa jäljellä, mutta se tuntui liian vähältä Borneoon reissaamiseen, joten me etsittiin uutta matkakohdetta. Surffaripoika, jonka maailmankatsomus oli vähintäänkin rajoitteinen, oli meille suositellut Rote-saarta, joten sinnehän me sitten haluttiin. Eipä ollut pitkä lentomatka. En mä tiedä, miksi me kuunneltiin surffaripojan ehdotuksia alunperinkään, mutta mä olen aika tyytyväinen, että niin tehtiin. Rote oli parasta.





Mä en ole ikinä kuullut saaresta mitään keneltäkään ennen surffaripoikaa, ja ollaanhan me sentään aika lailla Indonesiaa koluttu. Saari oli paratiisi. Siellä oli lukemattomia rantoja, ja juuri niitä sellaisia rantoja, joista mä tykkään. Niillä oli valkoista hiekkaa, palmuja, turkoosia vettä, pieniä aaltoja ja tuskin sieluakaan.






Me vuokrattiin taas skootteri pariksi päiväksi ja suhattiin ympäri saaren eteläosia. Ei sitä meinannut oikein uskoa silmiään. Joka mutkan taka paljastui lisää rantoja. Aurinko porotti. Ei turisteja missään. Selkeästi kukaan muukaan ei ollut kuullut saaresta mitään.




Paikka oli kyllä suosittu surffajien keskuudessa. Rannasta jonkun matkan päässä oli riutta, jolle kaatui isoja aaltoja, jotka ovat houkutelleet saarelle surffareita jo useamman kymmenen vuotta. Ilmeisesti, kun Aussilan kantaväestö löysi Balin, elämyssurffajat siirtyivät tälle saarelle. Bilesurffaajat jäivät Balille. Hyvä niin.








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti