7. lokakuuta 2016

FLORES. Law and Order.

Labuan Bajossa lutraamisen jälkeen me lähdettiin seikkailemaan Floresin sisäosiin. Vaikka sitä ollaankin aikuisten ihmisten oikeissa töissä, me ajateltiin reissata bussilla. Aikamme me seistiin tien varressa, mutta saarta ympäri ajavat autot olivat jo täynnä matkalaisia. Bussissa oli tilaa.

Me heitettiin reput katolle ja istuttiin bussin takapenkille. Matka oli mutkainen – hyvin mutkainen. (Jos et usko, niin kehotan etsimään Floresin Google Mapistä ja zoomaamaan saaren sisäosan teihin.) Onneksi maisemat olivat mielettömät ja liikenne hyvin rauhallista sekä turvallista. Muusta Indonesiasta poiketen Floresin jengi on jossain vaiheessa hokannut, että jos tiet on näin kiemuraiset ja pudotus vieressä useamman sata metriä, niin ei ehkä kantsi hurjastella.
Yhtäkkiä meidän bussikusksi kuitenkin läimäytti jarrut pohjaan. Sitten hän tuli meidän ikkunalle muovipussin kanssa. Muovipussista löytyi Grantin paita, joka me tunnistettiin tietenkin Brisbane Lions –logosta. Muovipussi ei kyllä ollut meidän.

Grant kiipesi heti bussin katolle katsastamaan, onko repuista kadonnut jotain muutakin. Tietenkin oli. Joku pässi oli samana aamuna nostanut automaatista muutaman sataa länsidollaria ja jättänyt ne repun etutaskuun. Rahat olivat kadonneet.

Sitten alkoi tapahtua. Bussikuski juoksi heilutellen machetea käsissään. Bussikuskin edelleä loikki pakoon nuori sälli kädet täristen. Sitten hirveästi floresinkielistä huutoa nuorelta sälliltä, bussikuskilta, bussilastilliselta paikallista jengiä ja parilta sattumalta paikalle sattuneelta nunnalta.

Ahaa. Syyllinen oli vielä bussin kyydissä. Tai siis nyt hän oli jonkin matkan päässää tiellä bussikuskin saattelemana.  Sälli vakuutteli (ilmeisesti), että oli vain varastanut paidan, mutta kenellekään ei juolahtanut tsekata klopin taskuja. Joten mä sitten juoksin sällin ja kuskin perässä. Jotenkin mä kuvittelin koko spektaakkelin taakse jotain Monty Python –musiikkia.

Mä sain kummatkin aika nopeasti kiinni. Onneksi on tultu käytyä lenkillä. Mä kävin klopin taskut läpi. Ei mitään. Sitten mä käskin sitä ottamaan paidan pois. Ei mitään. Sitten mä käsin sitä ottamaan shortsit pois. Ei suostunut. Ha! Luuliko sitä, että mua nolottaisi kopeloida sen intiimialueita? Pah. Kalsareista sitten löytyi paksu setelitoppa. Täysin sileitä, aivan präniköitä seteleitä suoraan automaatista. Ylläri.

Mä otin rahat takaisin. Bussilastillinen paikallisia pyöritteli päitään ja oli selkeästi tyrmistyneitä. Nunna papatti sällille ilemisesti aika tulikivenkatkuista tekstiä. Grant oli jo ehtinyt bussin katolta alas ja laski setelinipun. Kaikki tallella. Ryppyiset setelit hän antoi takaisin varkaalle.

Sitten kaikki nousivat takaisin bussiin. Siis kaikki. Myös varas. Siis. Anteeksi. Mitä. Vittua?

Mä olisin antanut ryppyiset setelit bussikuskille kiitokseksi ja maksuksi varkaan bussimatkasta. Ja mä olisin ehdottomasti laittanut varkaan kävelemään.

Mutta bussikuskilla oli suunnitelma. Hän nimittäin tiesi, missä kylässä sälli asui. Oli imeisesti aikaisemmin kysynyt, mikä on matkan määränpää. Me sitten ajettiin kylään, sällillä välähti, mikä on tuleman ja hän otti koivet alleen. Läpärit jäivät bussiin. Ja machete. Ilmeisesti bussikuskin viuhtoma machete olikin ollut varkaan.

No, tuntomerkkien kanssa me sitten ajeltiin ympäri kylää, kunnes löytyi varkaan kotitalo. Ja varkaan perhe. Bussikuski posotti taas jotain Floresin kieltä, ja viittoi mut luokseen. Mä olin napannut varkaasta kännykällä kuvan. Kuvan nähdessään varkaan äiti melkein pyörtyi, isä alkoi kirota (ilmeisesti) ja sisko itkeä. Taisi olla pahempi rangaistus kuin poliisi. Tai eihän sitä tiedä – Indonesian poliisi ei ole kauhean ymmärtäväinen ja suopea.

Bussikuski halusi vielä viedä mut ja Grantin printtaamaan kuvan, jonka kuski olisi sitten kiikuttanut poliisille. Tai näin yksi nunnista minulle kertoi englanniksi. Paikallisen Karhukopion koneet eivät vain sattuneet toimimaan mun kännykän kanssa. Nunna tiesi vielä kertoa minulle, että kuski oli nähnyt sivupeileistään varkaan kopeloimassa kasseja. Siksi kuski tiesi painaa jarruja.




No, huono alku lomalle, mutta päällimmäiseksi mulle jäi kuitenkin positiivinen fiilis. Koko bussillinen porukkaa oli selkeästi meidän puolella ja täysin tyrmistyneitä tapahtuneesta. Bussikuski pyyteli kauheasti anteeksi ja kertoi nunnan välityksellä, ettei hänelle ole ikinä käynyt moista ennen. Jä kyllä mä sen uskoin, sillä kuskin reaktio oli niin totaalinen, ettei kyseessä voinut millään olla jokapäiväinen juttu.


Ihana saari. Ihania ihmisiä. Vain Indonesiassa voi tulla ryöstetyksi ja silti tykätä maasta vain entistä enemmän.







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti