29. syyskuuta 2016

Nunna aikamoinen

Mä olen töissä katolisessa koulussa (jollei jostain syystä ole aikaisemmin tullut sanottua). Se meinaa sitä, että meillä on töissä ihka eläviä nunnia ja munkkeja. Mä olen aina ennen pitänyt nunnia ja munkkeja vähän kuin satuolentoina. Niillä on kai jotain supervoimia, ja pitkään mä olin ennen tänne saapumista epäillyt niiden olemassaoloa.




No, ainakin meidän nunnalla on jonkinmoisia supervoimia, ja se on ihan todistettu juttu nyt. Sister Tess sai Order of Australia –palkinnon työstään aboriginaali kielien puolustajana, pelastajana, puolestapuhujana ja elävöittäjänä. Order of Australia on aika iso juttu. Palkinnon saa Australian kuningattarelta, ei tosin henkilökohtaisesti, mutta kuitenkin. Jos sanat Australian kuningatar kuulostaa hassulta, haluaisin muistuttaa, että kyseessä on sama henkilö, joka on myös Englannin kuningatar.



Mutta palataan takaisin tähän meidän paikalliseen super mimmiin. Sister Tess on asunut Wadeyessä lähes yhtä kauan, kun mä olen ollut olemassa. Sister laittoi pystyyn pytingin, jossa tuotetaan kaikenlaista kirjallisuutta paikallisella kielellä. Myös kuvitus tehdään omin voimin. Nykyään pytinki toimii meidän koulussa, ja täyttää meidän kirjastoa mahdollisimman paljon murinpatha-materiaalein.



Päivänä, jolloin tämä kuuluisa mitali saapui Wadeyeen, oli aikamoinen show meidän koulussa. Darwinista lennätettiin paikalle toimittajia ja kaikenlaisia silmäätekeviä. Meidän muksut maalattiin ja laitettiin uniformuihin – Jumala välittää jostain mulle tuntemattomasta syystä koulu-uniformuista. Myös meidät maalattiin ja laitettiin uniformuihin.




Sitten me seurattiin Wadeyestä tuttua kaavaa. Me istutaan helteessä monta tuntia. Ensinnäkin siksi, että varjo on varattu niille toimittajille ja silmäätekeville. Toiseksi siksi, että show alkaa aina myöhässä. Kolmanneksi siksi, että kaikki kestää aina kauemmin, kuin on arvioitu. Aina kuitenkin kaikki järjestyy. On se kumma.


 



Lisää Sister Tessistä voi lukea esim. täältä:

http://www.abc.net.au/news/2016-06-08/bilingual-educator-sister-tess-ward-receives-oam/7488430


Ja videon Sister Tessistä voi katsoa esim. täältä: 

https://www.youtube.com/watch?v=4rRNGOsoKr0


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti