19. helmikuuta 2015

Suomi-viikko 2: Hanki, kinos, kuura, nietos, tykky

Tulihan se talvikin sieltä. Loman toinen viikko näytti aivan joulukortilta. Lumi oli maassa, päivät kirkkaita ja kuulaita. Mä kävin hammaslääkärissä, ja sillä aikaa, kun mun kalusto korjattiin kuntoon ilmaiseksi (sosialismi on ystävämme), alkoi hipruttaa lunta hiljakseltaan. Kun mä pääsin tuolista, oli maisemat jo hieman jouluisammat kuin edellisellä viikolla.









Mä kävin myös pyörimässä Vanhalla Suurtorilla kameran kanssa. Aurinko oli jo kerennyt laskea – ei ihme, jos päivässä on valoisia tunteja vähän päälle neljä. Yhdessä talvessa on keskimäärin viisi päivää, jolloin Turku näyttää kauniilta, ja mun onneksi nyt oli yksi näistä päivistä. Kyllähän kesäisin kelpaa Turkua kauniiksi kehua, mutta leudot ja märät talvet eivät ole kovinkaan komeita. Oli todella rauhallista. Ei edes kuullut omia askeleita, mitä nyt lumi vähän natisi kenkien alla. Kirkko näytti oikein juhlalliselta ja Vähätori avian elokuvakulisseilta. Vähän oli zombie-hyökkäyksen tuntua, sillä muita ihmisiä ei näkynyt juuri missään. 












Me käytiin Arjan kanssa seuraavana päivänä ihmettelemässä lunta valoisaan aikaan. Tai siis mä ihmettelin. Tuskin Arja niin tohkeissaan lumesta oli. Mä käytiin pikainen lenkki Paaskunnan metsässä. Mä yritin nappailla valokuvia lumesta, joita sitten voisi näyttää Aussilassa mukuloille. Enemmän niitä kiinnostivat pihlajanmarjat – bush tucker, bush tucker! You eat them? Your totem?






Lumi jäi maahan jouluun asti. Aattona käytiin Piikkiön hautausmaalla sytyttämässä isovanhemmille kynttilät, ja sen jälkeen käytiin kuuntelemassa joulurauhan julistus. Samat kuviot kuin joka joulu. Ja samat saakelin turistibussit joulurauhan julistuksessa, niin ettei mitään näe, ellei väkisin tunge kyynärpäät edellä aivan eturiviin. Tosin en mä tiedä, onko siinä julistuksessa paljoakaan näkemistä, mutta ottaa vaan päähän vainiot ja pohjolan liikenteet, jotka vetävät ajokalustonsa kulttuurimaisemiin. Eikö ne voisi ajaa vaikka kirkon taakse vai onko tarkoitus, että ne paistavat televisiossa suorassa lähetyksessä. Ilmaista mainosta.






Siitä se joulu lähtee käyntiin. Hautausmaan ja joulurauhan jälkeen me hengataan koko päivä kotona. Katsotaan tietenkin joulurauha telkkarista, jos vaikka oma naamari olisikin päätynyt lähikuviin. Ei ollut. Kas kummaa, kun olin Pohjolan Liikenteen takana koko operaation ajan. Loppuiltapäivä etenee glögeillessä ja taistellessa piparihinkua ja konvehtihimoa vastaan, kunnes sitten kinkku on isketty pöytään ja sitä voi syödä itsensä lähes hengiltä. Onhan mun ollutkin ikävä suomalaisia sapuskoita – lähinnä jälkiuunileipää ja graavilohta.






Koko konkkaronkka veti kupunsa täyteen, ja sitten me käytiin odottelemaan pukkia. Pian alkoikin kuulua sellaista kolinaa, että me arveltiin pukin olevan jo lähellä. Jukka lähti pitämään poroista kiinni, etteivät ne pääse karkaamaan sillä aikaa, kun pukki jakaa lahjat. Meillä käykin pikkasen erilainen pukki kuin muissa kodeissa yleensä. Siiri on nimennyt meidän pukin Apinapukiksi, sillä heillä kotona käy erinäköinen pukki punaisessa nutussa, ja hän on se Joulupukki, joka asuu Korvatunturilla. Meidän pukilla on turkki, sillä eihän ulkona muuten tarkene. Siiri auttoi Apinapukkia jakamaan lahjat ja lauloikin pukille vielä. Onneksi, sillä ei me muut ollakaan kovin kummoisia laulajia. 






Joulunjälkeiset pyhät menivät aikamoisessa ruokakoomassa. Mä vain makasin sängyssä ja luin pukilta saatuja kirjoja. Lumikin oli menettänyt uutuuden viehätyksensä. Käytiin me sentään sukuloimassa Kustavissa katsomassa enoa, jota en ollut kerennyt vielä tervehtiä ennen joulua. Taisikin olla viimeinen niistä viidestä päivästä, jolloin Turun seutu näyttää hyvältä. Sitten tuli loskakelit. Onneksi olikin lennot toisiin maisemiin, joten mä vetäsin sandaalit takaisin jalkoihin ja lähdin kohti päiväntasaajaa.








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti