17. helmikuuta 2015

Suomi-viikko 1: Loska, söltsy, iljanne, räntä, sohjo

Kävin sitten pitkästä aikaa Suomessa. Oli ikävä suomalaista joulua, enkä mä ollut luntakaan nähnyt moneen vuoteen – en sitten vuoden 2011. Kun mun kone laskeutui Suomeen, romanttisia hankia nietoksia ei ollut mailla eikä halmeilla. Joka paikassa oli ankean harmaata. Olihan se pitänyt arvata. Toisaalta ihan hyvä, sillä mulla ei ollut kenkiä mukana. Siinä sitten seisottiin nilkkoja myöten loskassa.









Ensimmäinen päivä meni aika pitkälti horroksessa. Kovin mun oli tarkoitus olla hereillä iltaan asti ja rykäistä aikaero alta pois samantein, mutta niinhän siinä kävi, että oli pakko mennä nokosille. Seuraava päivä meni jo vähän paremmin. Kävin moikkaamassa Anskua, Juhaa ja heidän uutta perheenjäsentään heidän uudessa kodissaan. Jotenkin sitä vaan kuvittelee, että muiden elämä pysyy samana sillä aikaa, kun itse on pois. Tuntuu hassulta kun ei näin olekkaan. Toisaalta äkkiä me oltiin samoissa kuvioissa kuin ennenkin: Apollon jonossa, baaritiskin jonossa, vessajonossa, taksijonossa.




Sää oli todella ankea koko ensimmäisen viikon. Me ajeltiin mutsin kanssa sukuloimaan, ja mä katselin auton ikkunasta maisemia. Kyllä oli harmaata, kolkkoa ja likaista. Olikohan tässä mitään järkeä tulla Suomeen joulun tienoilla. Ikkunasta näkyi oikeastaan vaan kaksi palkkia: tumma maa ja harmaa taivas. Mä kyllä tykkään skandinaavisesta minimalismista mutta rajansa kaikella. Kas, kun näitä maisemia ei ole matkaoppaissa.










Onneksi oli kaikenmoista ohjelmaa ensimmäisellä viikolla, ettei tarvinnut paljon surra ilmoja. Mä kävin katsomassa Siirin ratsastustuntia. Se suhasi komiasti kenttää ympäri ja osasi hoitaa poninsakin kuntoon itse. Seuraavana päivänä me käytiin mutsin kanssa maakuntamatkailemassa Saijan luokse. Eikä eksytty kuin kerran. Olivia tuntui tykkäävän Aussilasta tuodusta kirjasta, jossa oli paikallista aboriginaali taidetta. Istuin jossain vaiheessa viikkoa iltaa likkojen kanssa Sussulla glögitellen, ja kävin Sussun kanssa jouluostoksillakin edellisen illan glögin maku suussa.









Glögi auttoi kyllä joulutunnelmissa. Musta tuntuu, kuin ei olisi pitkään aikaan viettänyt joulua lainkaan. Viime joulu meni Filippiineillä ja sitä edeltänyt joulu Indonesiassa, sitä edeltänyt joulu Australiassa. Kaikki siis ovat olleet melko lämpimiä, melko tunnelmattomia jouluja. Vaikka onhan näillä täällä omat perinteensä tietenkin! Mutta kun ne eivät ole mun jouluperinteitä eikä mun jouluruokia. Me Siirin kanssa treenattiin oikein kunnolla meidän jouluperinteitä. Me väännettiin komia piparkakkutalo aitoineen, pukkeineen ja kuusineen. Lahjojakin tehtiin. Mä väänsin ohessä myös parit glögit, kuten tarkkasilmäisimmät saattavat huomata. On meinaan toisen tontun naama melko punainen.












Ei kommentteja:

Lähetä kommentti