14. helmikuuta 2014

PHI Singapore-stoppi


Täällä on vissiin joskus käyty aiemminkin. Singaporen on meidän linkki ulkomaailmaan, joten meidän lomien järjestely alkaa yleensä sillä, että etsitään Darwinista halvat lennot Singaporeen ja sitten Singaporesta jonnekin - ellei sitten mennä mökille Indonesiaan. Tällä kertaa meidän halvat lennot veivät Filippiineille.



Mulla oli pari yötä Singaporessa. Grant meni sukuloimaan Victoriaan pariksi viikoksi, jonka jälkeen meillä oli treffit Filippiineillä, joten mä olin alkureissusta yksin. Singaporesta on jo nähty niin moneen kertaan ne leijonapatsaat, eläintarhat ja ostoskeskukset, että mulle meinasi tulla tekemisen puute.



Viime kerralla me missattiin muutamalla päivällä kasvitarha. Avajaiset oli vasta meidän lähdön jälkeen. Mä siis suuntasin ensin sinne. Toinen puoli kasvitieteellisestä puutarhasta oli omistettu trooppisille pilvimetsille - siis metsille, jotka ovat jonkun vuoren kupeessa sellaisella korkeudella, että ne ovat käytännöllisesti jatkuvasti pilvessä. Ei pöllömpi. Toinen puoli perinteisempää kasveja maailmalta -settiä. Kasvitieteellisistä puutarhoista on vähän hankala kirjoittaa näin kaksi kuukautta jälkikäteen mitenkään tempaavasti ja hehkuttaen, mutta kyllä kai mä olin ihan innostunut niistä silloin.






Mä muistelin, että edellisellä kerralla telkkarissa pyöri myös lintupuiston mainos jatkuvasti. Singaporen eläintarha on ihan pirun kova, joten mä ajattelin kokeilla myös lintupuistoa. No, olihan siellä sirputtajaa sun muuta, mutta iltapäiväsadekuuro sai mut kipittämään puiston läpi noin tunnissa. Sitä paitsi näitähän kaijoja näkee meillä kotona livenäkin. Loppupäivän mä kulutinkin sitten Henumanussa. Sitä meillä ei ole kotona.




Mä kyllä pidän Singaporesta kovasti. Se on varmasti mukava kaupunki asua, ja osaksi varmasti siksi, että singaporelaiset ovat kovia poikia pitämään järjestystä. Joka paikassa on kylttejä siitä, mitä saa ja mitä ei saa tehdä, missä seisotaan ja ketkä saavat istua missäkin. Täällä osataan seistä rullaportaissa vasemmalla, jotta kiireiset pääsevät oikealta ohi - vai oliko se toisinpäin -, roskia EI heitetä kadulle (kaikki, jotka pitävät Suomea puhtaana maana voivat huomenaamulla vilkuilla ympärilleen millä tahansa bussipysäkillä ja laskea tupakantumpit) ja ollaan järkeviä, tehokkaita ja kohteliaita. 




Joskus homma menee kyllä hieman överiksi:







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti