26. maaliskuuta 2012

Höperöä pöperöä 5: Siirappinykeröt


Grant huokaili Suomessa silloin tällöin "Ai että kun saisi mutsin siirappipulluroita". Siirappipullurat, -pyörykät, -pullat tai -nykeröt kuulostavat kyllä mun makuun melko kamalilta. Siirappi-etuliite pääsääntöisesti ihan minkään kanssa kuulostaa hirvittävältä. Mikään ei kuulemma maistu niin hyvältä kuin mutsin siirappinykeröt. Paitsi isoäisin triffle, jonka resepti on salaisuus, eikä sitä mulle kerrota, joten näillä mennään. Grantin mutsi yritti kyllä opettaa mulle, miten näitä siirappipullukoita väännetään. Ehkä ne haluaa nähdä ennen triffleä, miten mä pärjään näiden siirappipyöryköiden kanssa. Mun perhe ei ole oikein ikinä järjestänyt mitään jälkiruokaa, eikä mun käsityksen mukaan suomalaiset yleisestikään ole kauhean persoja makealle. Nämä täällä ovat. Esimerkiksi pikaruokaravintoloiden hampurilaissämpylät ovat usein sellaisia, että mä luokittelisin ne pullaksi. Nam nam.


Huomaa, että kuvan kaikki respetit alkavat sanoin 'collect ingredients'.

Tässä siis Grantin mutsin herkkuresepti:

Baked Golden Syrup Dumplings

(Nyt täytyy varoittaa, että resepti on vanhempi kuin eurooppalainen asutus Australiassa ja se on englanniksikin hippasen omituinen, joten mä olen ottanyt erillisvapauden kääntämisen suhteen ja menen sumeilematta siitä, missä aita on matalin.) 

Nykeröt
1 kuppi vehnäjauhoja
½ teelusikallinen suolaa
1 ruokalusikallinen shorteningia (?)
1 muna (kanan)
2-3 ruokalusikallista maitoa

Siirappi
1 ½ kuppia kiehuvaa vettä
½ kuppia sokeria
1 ruokalusikallinen voita
1 ruokalusikallinen siirappia



1. Collect ingredients? No shit, Sherlock! Hommaa ainekset. 
2. Siftaa jauhot ja suola (eli varmaan siivilöi); läpsyttele jollain kauhalla vähän sitä kananmunaa rikki, lisää maito.
3. Hiero voi jauhoihin, lisää neste ja väännä siitä sellanen kiva pehmeä taikina. Ok? Ok.
4. Lätkäise siirappiainekset kattilaan. Sekoittele, kunnes sokeri on liuennut, ja anna kiehahtaa.
5. Laita jälkiruokalusikallinen (Oikeasti? Ei kai tällä vuosituhannella enää ole jälkiruokalusikoita erikseen?) taikinaa rasvattuun astiaan.
6. Kaada siirappi nykeröiden päälle ja paista uunissa 20 minuuttia 375 asteessa.
7. Tarjoile custardin (tai ihan meikäläisen vaniljakastikkeen), kerman tai jäätelön kera. (Tai vaikka kaikkien.)


Kohta 5. Katsokaa: jälkiruokalusikka! Näyttää kyllä teelusikalta.

Kohta 6.

Kohta 6.

Kohta 7. Naamariin vaan!

2 kommenttia:

  1. Mmmmm! Kuulostaa hyvältä (tai ainaki paremmalta ku näyttää LOL ). Omnom! Ja eikö olla persoja makeelle vai? Ite söisin suklaata ja hyvällisiä koko ajan, jos vaan vois. Mut mä oonki sokeriaddikti. Enkä ihan vaan vähän :P

    VastaaPoista
  2. Hei, mulla on JÄLKIRUOKALUSIKOITA! Joten saatan kokeilla tota jonain sokerinhimoisena päivänä. Mutta asteita 375? Mun uunin tehoo loppuu kolmeensataan. Ehkä kyseessä fahrenheit eli celsiuksina semmoset 200 astetta?

    VastaaPoista