Maanantaita mä jännitin eniten. Meillä oli sovittu kouluvierailu
paikalliseen alakouluun. Meidän tarkoitus oli tutustua normaaliin kouluun. Meidän
paikallisten apuopettajien on hyvä nähdä, miten muualla Australiassa
opiskellaan. Meidän koulu kun on hieman erilainen muista kouluista. Eniten mua jännitti se, että miten meidän apuopet
siellä luokassa käyttäytyvät. Meillä kotona Wadeyessä kun ei ole mitenkään
kummallista, että apuopet nukkuu koko koulupäivän tai roikkuu puhelimessa tai värittää
kuvia Jeesuksesta. Tai lähtee kotiin kesken oppitunnin. Tai haistattelee
oppilaille. Tai opettajalle.
On Monday, we went to Our Lady of
Mount Carmel School. We met the principal first. Then we went to different
classrooms to watch what the little kids were studying.
We learned that they study music, math,
spelling and reading. In kindergarten, they were matching words and pictures.
In Year 3 and 4, they were learning about the First Fleet. We shared the story
of how white people first arrived in Wadeye and the kids loved it.
Mä
olin varoitellut koulun reksiä meidän apuopeista, että he saattavat olla hyvin
ujoja ja passiivisia. Jos opettajat pyytävät heitä puhumaan itsestään luokan
edessä, vastauksena saattaa olla syvä hiljaisuus. No, mutta nämähän päättivät
vetää paneelikeskustelun muksujen edessä. He puhuivat siitä, kun valkonahat
ensimmäisen kerran ilmestyivät Wadeyeen.
Muksut
olivat hiiren hiljaa ja kuuntelivat tarinaa kiinnostuneina. Mä ihan tirisin
innosta. Tämä meni huomattavasti paremmin kuin mä uskalsin kuvitellakaan.
Mikseivät nämä tädit rokkaa näin täysillä kotikylässä?
We were surprised that Year 3 and 4
students were writing their own stories without any help from the teacher. Some
of the kids were asking us to spell the words for them and some of them used
dictionaries.
We were also surprised by the
kindergarten kids. They rushed to the book shelf and started to read by
themselves.
Suurinta
antia kouluvierailusta oli ihan vain hengailu normaalien oppilaiden kanssa.
Ahaa-elämys oli aikamoinen, kun meidän tädit hokasivat, että nämä oppilaat
osaavat lukea ja kirjoittaa. Sen lisäksi oppilaat kuuntelivat opettajaa ja jopa
osallistuivat tunnilla. Oppilaat viittasivat ja odottivat vuoroaan. Kukaan ei
haistatellut kenellekään. Kukaan ei heitellyt kiviä. Kukaan ei lähtenyt kesken
tunnin vessaan / koputtelemaan muiden luokkien oville / kotiin / pelaamaan
futista / röökille koulun työntekijöiden
kanssa.
Apuopettajien
mielessä tämä selittyi sillä, että nämä oppilaat ovat erinomaisen fiksuja. Tässä
on Australian parhaat oppilaat. Tämä on aivan erityinen koulu, jossa on aivan
erityisiä oppilaita. Sitten mä yritän siinä selittää, että tätä koulua pidetään
Sydneyssä Sydneyn huonoimpana kouluna. Tässä me ollaan keskellä Sydneyn
suurinta slummia Sydneyn huonoimpien oppilaiden kanssa, ja nämä oppilaat
osaavat lukea. Ekaluokkalaisetkin.
Nämä
ekaluokkalaiset lukevat paremmin kuin meidän ysit. Mistähän se mahtaisi johtua?
Sitä sitten pohdittiin tovi, ja apuopettajat tulivat siihen tulokseen, että nämä
oppilaat pärjäävät koulussa sen takia, että heidän vanhemmat eivät anna heille
karkkia. Jaha. Vai niin. He ovat selvästi oppineet, että karkit eivät ole hyvä
juttu lapsille, mutta se, miksi ne eivät ole hyvä juttu lapsille on täysin hämärän
peitossa. Mä yritin johdatella keskustelua siihen, että meidän muksut Wadeyessä
käyvät koulussa silloin, kun heitä huvittaa – ei lähestääkn joka päivä. Ja
kenen vastuulla on hoitaa ne muksut sinne kouluun? Ei kuulemma vanhempien, sillä
lapsi saattaa alkaa itkeä, jos sen pakottaa kouluun. NO, ITKEKööT SITTEN
SAATANA! Kuka teillä kotona on se aikuinen, joka määrää säännöt!?
Joo, käytiin se sitten kouluvierailun jälkeen Sydney Universityssäkin. Sen pituinen se.
Joo, käytiin se sitten kouluvierailun jälkeen Sydney Universityssäkin. Sen pituinen se.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti