No, opittiinhan me jotakin kaiken syömisen ja shoppailun ohessa. Konferenssi käsitteli kiusaamista sekä koulussa, työpaikalla että verkossa. Nettikiusaaminen on meillä Wadeyessä aika nollissa, sillä oppilailla ei ole kotona internettiä. Kännykät ovat vasta nyt alkaneet saapua kylään, harvalla on puhelinta, jolla pääsisi nettiin, ja vielä harvemmalla on pätkääkään puheaikaa tai dataa tilillä.
Konferenssi oli kyllä hyvä. Puhujina oli tutkijoita ja neurotiedemiehiä (jep, se on sana - ainakin tästä lähtien). Olihan siellä toki myös kukkahattutätejä ja konsultteja. Mä en oikein tiedä, kummat ovat ärsyttävämpiä. Konsultit mainostavat lähinnä itseään ja toistelevat loppuun kaluttuja totuuksia ja itsestäänselvyyksiä. Ehkä ihmiset sitten haluavat palkata konsultin löpertelemään asioita, joita he luulevat asiakkaan haluavan kuulla.
Sitten on ne kukkahattutädit, jotka uskovat, että positiivinen energia ja vuorikristallit voivat parantaa kaiken. Kiusaamisen vastaiset kukkahattutädit näkevät maailman hyvin musta-valkoisena. On kiusaajia ja kiusattuja. Kiusaajia täytyy kurittaa ja kiusattuja tulee puoltaa. Voi huokaus. Eräs kukkahattutäti selitti meille tutkimuksesta, jossa tiedemies (todella väljä käsite) sanoi sanoja vedelle, joka hiljalleen jäätyi lasissa. Sanat kuten "Adolf Hitler" ja "tyhmä" saivat jäätyneet vesikiteet näyttämään rumilta. Positiiviset sanat saivat vesikiteet näyttämään kauniilta Disney-lumihiutaleilta. Mä löysin alle minuutissa monen monta artikkelia, jossa "tiedemies" todettiin humpuukihemmoksi. Kukkahattutädillä ei näköjään ollut pätkääkään kykyä kriittiseen ajatteluun. Täti vei koko konferenssilta uskottavuutta. Ja sen mä myös kerroin järjestäjille.
Mutta jotain mä kyllä opin:
A) Koululla täytyy olla sovitteluprosessi, johon koko koulu osallistuu. Muksut tottuvat menettelyyn ja tietävät, mitä heiltä odotetaan. Esim. Neljän äffän -metodi tuntui järkeenkäyvältä:
1. 'Fess up. Tunnusta, mitä teit. Opettaja, kysyy mm. mitä kiusaaja kuvitteli saavuttavansa teoillaan.
2. Face-to-face. Asioista puhutaan naamatusten. Ei niin, että kiusaaja ja kiusattu katsovat opettajaan. Kahtokee toisianne.
3. Fix it. Kiusaajan pitää keksiä, miten hän voi korjata tilanteen. Ei lupauksia, että tulevaisuudessa hän ei enää käyttäydy samoin. Tulevaisuus ei ole vielä täällä. Miten korjaat nykytilanteen.
4. Finish. No niin, menkäähän kotio.
B) Ketään ei syyllistetä, eikä ketään rangaista. Rangaistus aiheuttaa useimmiten kostokierteen. Kiusaajan vastuulla on korjata tilanne. Ei istua jälki-istunnossa tai tulla haukutuksi.
C) Kiusattu on pääasiallisesti vastuussa itsestään ja tunteistaan. Kukaan ei pysty muuttamaan toisen ihmisen tunteita, vaikka saduissa olisi vaikka miten paljon rakkausjuomia, -loitsuja ja -kirouksia. Kiusattu valitsee olevansa uhri. Ei varmasti suosittu mielipide, mutta sitä toitottivat ne tutkijat ja tiedemiehet.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti