Olin viikon alakoulussa
sijaisena. Jip! Hurraa! Olipa kivaa. Jos mua vähääkään tuntee, tietää,
että mä en ole hirveän hulluna lapsiin. Niinhän sitä sanotaan, että yläkoulun
opettajat opettavat aineita ja alakoulun opettajat opettavat lapsia. Jotenkin
musta tuntuu, että tätä toistavat alakoulun opet vähän piruillakseen yläkoulun
opettajille. “Me kasvatetaan tuleva
sukupolvi. Lapset on meidän tulevaisuus. Te hynäätte
nominatiivi-genetiivi-partitiivi-liiba-laabaa.”
No, mä voin hyvin myöntää,
että mieluummin mä opetan aineita kuin näitä räkänokkia. Mä olen opettaja – en kasvattaja.
Kumpiakin tarvitaan, kummatkin ovat ihan yhtä tärkeitä. Onneksi nämä mukulat olivat
sentään viides- ja kuudesluokkalaisia. Silti mä jouduin opettamaan, miten
niistetään nenä.
Meidän alakoulussa on
se hyvä puoli, että kerran viikossa näillä on kulttuuritunti, jolloin kylän
vanhempi väki tulee kouluun kertomaan tarinoita ja opettamaan perinteisiä
tansseja. Vaikken mä tarinoista mitään ymmärrä, touhua on silti kiva katsoa.
Varsinkin tanssia.
Kakarat jakaantuvat omien heimojensa tanssiryhmiin, maalaavat nahkansa ja pukeutuvat lannevaatteisiinsa. Heillä on omat tanssinsa ja laulunsa. Osa ryhmistä on hyvin järjestyneitä ja aina valmiina menoon heti kellon soitua. Osa hakee vielä kolme varttia myöhemmin didgeridooita ja clapstickkejä eli soittokalikoita. Ja tiuskii opettajille, koska heillä ei ole vehkeitä. *huokaus* Silti
se on kivaa.
Kakarat jakaantuvat omien heimojensa tanssiryhmiin, maalaavat nahkansa ja pukeutuvat lannevaatteisiinsa. Heillä on omat tanssinsa ja laulunsa. Osa ryhmistä on hyvin järjestyneitä ja aina valmiina menoon heti kellon soitua. Osa hakee vielä kolme varttia myöhemmin didgeridooita ja clapstickkejä eli soittokalikoita. Ja tiuskii opettajille, koska heillä ei ole vehkeitä. *huokaus*
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti